zorg op maat emmen

Klachtenprocedure cliënten / bewoner

     
Klachtenprocedure Zorggroep 't Noaberhuus

Ieder persoon (cliënt / bewoner of een derde persoon) die met Zorggroep 't Noaberhuus te maken heeft, kan een klacht hebben over datgene wat hij/zij (heeft) mee(ge)maakt in relatie tot Zorggroep 't Noaberhuus. 

Een klacht is een uiting van ontevredenheid. Deze ontevredenheid kan gebaseerd zijn op goede gronden, misverstanden of misschien ook op onjuiste gronden en veronderstellingen. Wat het ook is, het is voor ons belangrijk dat jouw ontevredenheid wordt weggenomen, dat misverstanden worden opgelost en dat we actie kunnen ondernemen wanneer jouw ontevredenheid is gebaseerd op juiste gronden. Daarmee kunnen we de kwaliteit van onze zorg en dienstverlening alleen maar verbeteren. 

Als jij een klacht hebt over de Zorggroep 't Noaberhuus, blijf dan niet zitten met jouw ontevredenheid, maar stel dit aan de orde. De wijze waarop dit kan, is uitgewerkt in deze klachtenprocedure, zodat jij weet hoe je een klacht bespreekbaar kan maken en weet wat daar vervolgens mee gebeurt. 

Voor de personen waarover wordt geklaagd, is het ook van belang te weten hoe we op zorgvuldige wijze met klachten omgaan en wat er van hen wordt verwacht. Deze klachtenprocedure geeft dus ook duidelijkheid voor de personen die betrokken zijn bij de feiten in relatie tot de klachten.

 

Vertrouwenspersoon

Elke kind, jongeren of elke (pleeg)ouder of verzorger mag gebruikmaken van de onafhankelijke vertrouwenspersoon. Heb je vragen of ben je ontevreden, dan kan je contact opnemen met:

De vertrouwenspersoon van Zorgbelang Drenthe : Mascha Konterman

Telefoon: 050-7271500

Email: www.zorgbelang-drenthe.nl / m.konterman@zorgbelang-drenthe.nl

Bij de vertrouwenspersoon kan je met je verhaal terecht. Bij een vertrouwenspersoon kan je geen formele klacht indienen, daarvoor is een onafhankelijke klachtencommissie (zie hieronder). Hij kan je wel helpen om het gesprek aan te gaan als je dit wilt of met het formuleren van een klacht. 



Heb je een klacht?

Op grond van de Jeugdwet treft Zorggroep 't Noaberhuus een regeling voor de behandeling van klachten door een klachtencommissie over gedragingen van ons of van voor ons werkzame personen jegens een jeugdige, ouder, ouder zonder gezag, voogd, degene die anders dan als ouder samen met de ouder het gezag over de jeugdige uitoefent.

Wanneer je een klacht hebt zijn er verschillende wegen die je kunt bewandelen om je klacht bespreekbaar te maken. 

Optie 1:

Maak de klacht -voor zover dit mogelijk en gewenst is- eerst bespreekbaar met de persoon of personen tot wie de klacht zich richt/op wie de klacht betrekking heeft of diens leidinggevende(n). 

Maak een afspraak met de directeur (Bianca Knigge of Petra Reijns) om de klacht te bespreken. Je kunt je hierbij eventueel laten ondersteunen door de onafhankelijke vertrouwenspersoon of iemand anders die jij vertrouwt.

Indien het ongenoegen niet is weggenomen, dan wel indien zich de situatie voordoet dat jij je niet meer rechtstreeks tot de zorgaanbieder wilt wenden, kan je een klacht bij Klachtenportaal Zorg. Je kunt je hierbij eventueel laten ondersteunen door de onafhankelijke vertrouwenspersoon of iemand anders die jij vertrouwt.

Klachtenportaal Zorg biedt jou aan dat er een onafhankelijke klachtenfunctionaris wordt ingezet om samen tot een oplossing te komen.

Indien het ongenoegen niet is weggenomen na bemiddeling door de klachtenfunctionaris kan de klacht worden doorgezet naar de klachtencommissie.

Optie 2:

Dien direct, zonder tussenkomst van Zorggroep 't Noaberhuus, een klacht in bij Klachtenportaal Zorg 

Klachtenportaal Zorg biedt jou aan dat er een onafhankelijke klachtenfunctionaris wordt ingezet om samen tot een oplossing te komen.

Wanneer jij geen bemiddeling wilt van de klachtenfunctionaris wordt de klacht doorgezet naar de klachtencommissie.  

 

Het dienen van een klacht bij Klachtenportaal Zorg kan op verschillende manieren:

“Klachtenportaal Zorg”
Westeinde 14a
1601 BJ Enkhuizen

Indien jij/u telefonisch contact of ondersteuning wenst van het Klachtenportaal Zorg kunt u contact opnemen via de mail (info@klachtenportaalzorg.nl) of telefonisch op telefoonnummer 0228-322205 (van 09.00 tot 12.00 uur).

 

Wil je meer informatie?

Klachtenportaal Zorg ondersteunt je, geheel onafhankelijk, bij een klachtenprocedure in het komen tot een oplossing door te adviseren, mee te denken, te bemiddelen of een oordeel te geven.

Kijk voor meer informatie:

Op de homepage van de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGJ) staat meer informatie over het indienen van een klacht bij de IGJ (Landelijk Meldpunt Zorg), ga naar www.igj.nl.

of voor meer informatie naar: https://www.igj.nl/onderwerpen/klacht-of-vraag-over-zorg-of-jeugdhulpverlening



Petra Reijns

Oude Zuidbargerstraat 1
7812 AV Emmen

Tel: 06 21 32 38 83
E-mail: info@zorggroepnoaberhuus.nl

KvK nr: 66021715